Liturgische zetting in de veertigdagentijd 2025:

In de Veertigdagentijd bezinnen we ons op onze relatie met God, onszelf en onze naaste. Leven in het licht van Gods koninkrijk vraagt niet om passief afwachten: we worden uitgedaagd om ‘als nieuw’ te leven en te onderscheiden waar het op aankomt. Jezus stelt ons op scherp: we worden opgeroepen om onze verantwoordelijkheid te nemen voor onze medemens, de schepping en de samenleving.
Welke keuzes maken wij, welke omkeer heb jij, hebben wij, heeft de wereld nodig? En hoe blijven we in balans tussen de verantwoordelijkheid die wij hebben en het leven van genade?'

Basissymboliek Veertigdagentijd 2025:

De liturgische zetting roept een zintuiglijke ervaring bij de kijker op, een emotie als mooi of lelijk, of roept verwondering of vragen op.


De halve bolvorm staat symbool voor de aarde. Vanaf het begin van de Veertigdagentijd is het kruis aanwezig in de schikking. Het kruis is een directe verwijzing naar de genade van het geloof en naar de sterfelijkheid van de mens.
In de periode die komt wordt het liggende kruis een staand kruis.

Eerste zondag veertigdagentijd, 9 maart 2025 - Lucas 4:1-13

Kernwoorden: beproeving, keuze, Gods Woord

De eerste zondag in de 40 dagentijd gaat traditiegetrouw over de verzoekingen in de woestijn. De duivel moet wel alles uit de kast halen, de hele wereld: hier staat veel op het spel. Bij ons heeft hij meestal minder nodig om ons van het rechte pad en onze roeping af te brengen.

Liturgische schikking:
Vanaf deze eerste zondag gebruiken we de aarde. Het kruis ligt op de aarde, schuin naar boven. De takken symboliseren de tweesprong; de rode takken symboliseren de verbinding met het goddelijke, de groene takken symboliseren de verbinding met het leven op aarde.
Groen is de kleur van de toekomst.
 
Woorden bij de schikking:
 
Rode takken verbinden door het genadekruis de groene takken van de toekomst.

Tweede zondag veertigdagentijd, 16 maart 2025 - Lucas 9:28-36

Kernwoorden: glorie, licht, Jezus

Jezus in het licht. Vandaag staat de verheerlijking op de berg centraal. De leerlingen zijn getuige van de glorie van God, stralend wit licht: de verschijning van Mozes en Elia.
Het is allemaal bedoeld als een bemoediging. Vanuit deze glorie gaat de weg naar beneden, naar het kruis.

Liturgische schikking:
Het kruis is iets meer naar boven geschoven. Op de aarde komen 3 witte hyacinten (verwijzing naar Jezus, Mozes en Elia), symbool van de heerlijkheid van God.
 
Woorden bij de schikking:
 
Geurende bloemen verheerlijken de grootsheid van de profeten.

Derde zondag veertigdagentijd, 23 maart 2025 - Lucas 13:1-9

Kernwoorden: genade, geduld.

Hoe zit het met het lijden en het ongeluk en de onderdrukking, alles wat mensen overkomt? Is dat straf op de zonde? Denken jullie dat? vraagt Jezus.
Meteen daarop vertelt Hij de gelijkenis van de vijgenboom die maar geen vrucht draagt. En het geduld van de wijngaardenier: geef de vijgenboom een kans! God is genadig en geduldig .

Liturgische schikking:
 
Het kruis ligt weer iets hoger op de aardbol.
Een vijgentak zonder vruchten staat naast het kruis om de boodschap ‘we schieten tekort’ te versterken. Rode takken versterken de lijnen van het kruis en benadrukken het geduld en de genade van God.
 
Woorden bij de schikking:
 
Vijg zonder vrucht, kale tak met de belofte voor leven, geduldig wachten.
 

Vierde zondag veertigdagentijd, 30 maart 2025 - Lucas 5:11-32

Kernwoorden: feest, verloren en gevonden, uitnodiging.

De gelijkenis van de verloren zoon staat in een rijtje van drie: over honderd schapen, tien penningen en twee zonen. Het wordt steeds spannender. Bij de schapen en
de penningen wordt actief gezocht naar wat verloren is, bij de zoon niet. De zoon gaat, en de vader laat hem gaan. De vader wacht, actief, op de uitkijk.
De oudste zoon, die niet blij is, blijft buitenstaan. Wie is hier nu precies verloren? .

Liturgische schikking:
 
Het kruis komt weer iets hoger op de aardbol te liggen.
Rond de aardbol staan vergeet-mij-nietjes: om de zoon die wegging niet te vergeten en ook de zoon die thuisbleef niet.
Aan de horizontale tak van het kruis is judaspenning en wol gehangen, als teken van vreugde over dat wat gevonden is bij de schapen en bij het geld..
 
Woorden bij de schikking:
 
Aarde bevolkt door schapen, bloemen die niemand vergeten, iedereen is genodigd voor het feest.

Vijfde zondag veertigdagentijd, 6 april 2025 - Lucas 20:9-19

Kernwoorden: struikelen, hoeksteen, oordeel.

Jezus vertelt weer een gelijkenis aan de menigte. Over een wijnbouwer die op reis gaat en de wijngaard verpacht. Over pachters, die de opbrengst voor zichzelf houden en de knechten mishandelen. Uiteindelijk doden ze de zoon, de erfgenaam. Wat zal de eigenaar doen?
Het is kennelijk niet simpel of vanzelfsprekend om je toe te vertrouwen aan Jezus als de Zoon. Het is een struikelsteen. De farizeeën en schriftgeleerden snappen het onmiddellijk en willen Jezus grijpen (en dus precies doen wat de gelijkenis vertelt).

Liturgische schikking:
 
Aan het groene mos is wat gras toegevoegd, de verwijzing naar het land. We zien uit de (aard)bol driekleurige viooltjes, symbool voor de aanwezigheid van God, hoe weinig zichtbaar God ook lijkt te zijn. In het midden een puntvormig blad, als teken voor de rechtvaardige.
 
Woorden bij de schikking: 
 
Het stenen fundament is als vruchtbare grond voor takken die vrucht gaan dragen.

Zesde zondag veertigdagentijd, Palmzondag 13 april 2025 - Lucas 22:1-23, 56

Kernwoorden: brood, wijn, deelgenoot.

Het laatste avondmaal, de Pesachmaaltijd waarin Jezus een nieuwe betekenis geeft aan brood en wijn: mijn lichaam, mijn bloed, Ik geef mezelf aan jullie. Intussen is Judas al bezig Hem te verraden en wordt Petrus aangesproken: jij hoort bij Hem!
We komen tekort. We zijn niet de ideale mensen die we willen zijn. God blijft trouw aan ons. We krijgen telkens weer een nieuwe kans.

Liturgische schikking:
 
Op deze palmzondag staat Pesach centraal, de maaltijd van de Heer die wij vieren met
brood (aren) en wijn (druiven). Verse palmtakjes staan aan de voet van het kruis als verwijzing naar de toekomst die komen gaat.
 
Woorden bij de schikking: 
 
Broodaren en wijndruiven, genadetekenen bij het kruis, juichende palmtakken;
hosanna!

WITTE DONDERDAG, 17 april 2025 

Er is geen speciale schikking.
We vieren de maaltijd van de Heer met een gedekte tafel in de kerk. .

GOEDE VRIJDAG , 18 april 2025 - Johannes 18:1–19:42

Kernwoorden: overgave, roeping, redding.

We lezen over hoe Jezus gevangengenomen wordt. In Johannes gaat dat op een bijzondere manier, waarbij duidelijk wordt wie Jezus is: geen machteloos slachtoffer maar Koning.
Dat maakt de vrijdag ’goed’: er gebeurt hier meer dan wat voor ogen is. God houdt deze wereld vast aan een kruis - en langs de weg van het kruis wordt alles uiteindelijk nieuw.

Liturgische schikking:
 
Het kruis ligt op de stenen. Een liggend kruis zodat we het goed kunnen zien en ons hoofd moeten buigen. Tussen de stenen bloeien de rode bloemen die het lijden symboliseren. Rood, de kleur van pijn en verdriet..
 
Woorden bij de schikking: 
 
Bloemen, rood gekleurd door het bloed dat vloeit….Op weg van het kruis naar de (nieuwe)Paaskaars.

STILLE ZATERDAG: 19 april 2025 - Matteüs 27:55-66

Kernwoorden: graf, dood, opgewekt.

De stilte van het graf. De dood. De rauwe rouw. Zorgvuldig wordt Jezus te ruste gelegd.
Toch is de rust niet weergekeerd in Jeruzalem. Je weet maar nooit wat zijn volgelingen zullen doen. Dood is dood? Een steen. Soldaten.
Intussen klinkt op Stille Zaterdag al de paasboodschap: ‘Hij is opgewekt!’ En in de paasnacht klinken de klokken en jubelen we het uit: Hij leeft!

Liturgische schikking:
 
Op Stille Zaterdag ligt er een doek over de schikking zodat we nog niet kunnen zien wat komt. We worden stil. In de paasnacht wordt de doek verwijderd, zodat Pasen zichtbaar wordt.
 
Woorden bij de schikking: 
 
Dat wat komen gaat is bijna zichtbaar als een lentetuin in het donker.

PASEN, zondag 20 april 2025 - Johannes 20:1-18

Kernwoorden: tranen, vreugde, omkeer.

Paasmorgen. Het licht breekt door. Alles wordt nieuw.
De dood overwonnen, een nieuwe toekomst breekt open, door onze tranen heen.
We volgen Maria in haar weg van rouw en gemis naar de overweldigende ontmoeting met Jezus, haar levende Heer.

Liturgische schikking:
 
Het kruis staat rechtop in een bloeiende lentetuin vol met witte en gele bloemen. Tuin van licht, tuin van vreugde.
 
Woorden bij de schikking:
 
Prachtige bloemen, lentebodes, tekenen van een nieuw begin, een nieuwe wereld.