Liturgische zetting in de veertigdagentijd 2025:

In de Veertigdagentijd bezinnen we ons op onze relatie met God, onszelf en onze naaste. Leven in het licht van Gods koninkrijk vraagt niet om passief afwachten: we worden uitgedaagd om ‘als nieuw’ te leven en te onderscheiden waar het op aankomt. Jezus stelt ons op scherp: we worden opgeroepen om onze verantwoordelijkheid te nemen voor onze medemens, de schepping en de samenleving.
Welke keuzes maken wij, welke omkeer heb jij, hebben wij, heeft de wereld nodig? En hoe blijven we in balans tussen de verantwoordelijkheid die wij hebben en het leven van genade?'

Basissymboliek Veertigdagentijd 2025:

De liturgische zetting roept een zintuiglijke ervaring bij de kijker op, een emotie als mooi of lelijk, of roept verwondering of vragen op.


De halve bolvorm staat symbool voor de aarde. Vanaf het begin van de Veertigdagentijd is het kruis aanwezig in de schikking. Het kruis is een directe verwijzing naar de genade van het geloof en naar de sterfelijkheid van de mens.
In de periode die komt wordt het liggende kruis een staand kruis.

Eerste zondag veertigdagentijd, 9 maart 2025 - Lucas 4:1-13

Kernwoorden: beproeving, keuze, Gods Woord

De eerste zondag in de 40 dagentijd gaat traditiegetrouw over de verzoekingen in de woestijn. De duivel moet wel alles uit de kast halen, de hele wereld: hier staat veel op het spel. Bij ons heeft hij meestal minder nodig om ons van het rechte pad en onze roeping af te brengen.

Liturgische schikking:
Vanaf deze eerste zondag gebruiken we de aarde. Het kruis ligt op de aarde, schuin naar boven. De takken symboliseren de tweesprong; de rode takken symboliseren de verbinding met het goddelijke, de groene takken symboliseren de verbinding met het leven op aarde.
Groen is de kleur van de toekomst.
 
Woorden bij de schikking:
 
Rode takken verbinden door het genadekruis de groene takken van de toekomst.

Tweede zondag veertigdagentijd, 16 maart 2025 - Lucas 9:28-36

Kernwoorden: glorie, licht, Jezus

Jezus in het licht. Vandaag staat de verheerlijking op de berg centraal. De leerlingen zijn getuige van de glorie van God, stralend wit licht: de verschijning van Mozes en Elia.
Het is allemaal bedoeld als een bemoediging. Vanuit deze glorie gaat de weg naar beneden, naar het kruis.

Liturgische schikking:
Het kruis is iets meer naar boven geschoven. Op de aarde komen 3 witte hyacinten (verwijzing naar Jezus, Mozes en Elia), symbool van de heerlijkheid van God.
 
Woorden bij de schikking:
 
Geurende bloemen verheerlijken de grootsheid van de profeten.

Derde zondag veertigdagentijd, 23 maart 2025 - Lucas 13:1-9

Kernwoorden: genade, geduld.

Hoe zit het met het lijden en het ongeluk en de onderdrukking, alles wat mensen overkomt? Is dat straf op de zonde? Denken jullie dat? vraagt Jezus.
Meteen daarop vertelt Hij de gelijkenis van de vijgenboom die maar geen vrucht draagt. En het geduld van de wijngaardenier: geef de vijgenboom een kans! God is genadig en geduldig .

Liturgische schikking:
 
Het kruis ligt weer iets hoger op de aardbol.
Een vijgentak zonder vruchten staat naast het kruis om de boodschap ‘we schieten tekort’ te versterken. Rode takken versterken de lijnen van het kruis en benadrukken het geduld en de genade van God.
 
Woorden bij de schikking:
 
Vijg zonder vrucht, kale tak met de belofte voor leven, geduldig wachten.
 

Vierde zondag veertigdagentijd, 30 maart 2025 - Lucas 5:11-32

Kernwoorden: feest, verloren en gevonden, uitnodiging.

De gelijkenis van de verloren zoon staat in een rijtje van drie: over honderd schapen, tien penningen en twee zonen. Het wordt steeds spannender. Bij de schapen en
de penningen wordt actief gezocht naar wat verloren is, bij de zoon niet. De zoon gaat, en de vader laat hem gaan. De vader wacht, actief, op de uitkijk.
De oudste zoon, die niet blij is, blijft buitenstaan. Wie is hier nu precies verloren? .

Liturgische schikking:
 
Het kruis komt weer iets hoger op de aardbol te liggen.
Rond de aardbol staan vergeet-mij-nietjes: om de zoon die wegging niet te vergeten en ook de zoon die thuisbleef niet.
Aan de horizontale tak van het kruis is judaspenning en wol gehangen, als teken van vreugde over dat wat gevonden is bij de schapen en bij het geld..
 
Woorden bij de schikking:
 
Aarde bevolkt door schapen, bloemen die niemand vergeten, iedereen is genodigd voor het feest.